Prettig samen wonen in de buurt is één van de thema’s van de Sociale Groningse Ondernemers Challenge 2020. In deze blog lees je meer over wat we daarmee bedoelen, en welke Groningse initiatiefnemers hiermee aan de slag zijn.
In een stad als Groningen wonen heel veel verschillende mensen bij elkaar. De één is stadjer, de ander student. De één fiets op z’n dooie gemak de hele stad door, de ander vindt het al moeilijk om het huis uit te komen. De één is gelukkig, de ander niet zo. In zo’n stad is het belangrijk om oog te hebben voor elkaar en om elkaar te ontmoeten. Deze samenhang noemen we ook wel ‘sociale cohesie’. Hoe kan jij met jouw onderneming er voor zorgen dat er meer samenhang komt in jouw buurt? Dat verschillende mensen elkaar ontmoeten?
Initiatieven die met dit thema aan de slag gaan, willen eenzaamheid tegengaan en mensen met elkaar verbinden. In Groningen hoort iedereen er bij, en mag iedereen mee doen.
Oma’s soep deed in 2018 mee aan de Groningse Ondernemers Challenge. Oma’s Soep verkoopt soep. Deze soep wordt gemaakt door ouderen volgens hun eigen, authentieke recept, samen met enthousiaste studenten. Het doel: zoveel mogelijk eenzame ouderen in de stad een zinvolle, sociale en leuke dagbesteding geven, en de interactie tussen ouderen en studenten vergroten. Daarnaast worden de soepen gemaakt van marktgroenten die anders weggegooid worden! Inmiddels ligt Oma’s Soep ook bij Albert Heijn in het schap!
De Groene Stoel deed in 2018 mee aan de Groningse Ondernemers Challenge. De Groene Stoel is een restaurant waar vluchtelingen aan het werk gaan in de horeca. Met een opleiding, versterking van het netwerk en zicht op een baan in de horeca, biedt restaurant De Groene Stoel een plaats waar vluchtelingen het vertrouwen in zichzelf terugkrijgen en zich kunnen ontplooien als persoon in een vreemd land. Integratie op zijn lekkerst!
Bie de Buuf deed in 2018 mee aan de Groningse Ondernemers Challenge. Een restaurant midden in de Oosterparkwijk dat leerwerkplekken biedt aan leerling-koks, maar ook voedselverspilling tegengaat door samenwerking met lokale supermarkten én toegankelijk is voor iedereen door de lage, maar eerlijke prijzen en daarmee een unieke ontmoetingsplek in de veelzijdige Oosterparkwijk wordt: met dit concept slaan Toentje en de Culinaire Vakschool Groningen vier vliegen in één klap.
Ben jij ondernemer en wil jij ook een sociaal initiatief starten waarmee je bijdraagt aan prettig samen wonen in de buurt? Meld je vóór 28 februari aan voor de Sociale Groningse Ondernemers Challenge!