Het idee achter de challenge is dat je meer sociale impact maakt als je een hoeveelheid geld verdeelt over allemaal kleine ideeën, dan wanneer je in een keer een enorme hoeveelheid geld over de balk smijt voor een megaproject waarvan je van te voren niet weet wat het effect zal zijn.
Door ondernemers te prikkelen met innovatieve ideeën te komen om het sociaal domein binnen een gemeente te verbeteren, maar ze tegelijk het professionele advies, hulp bij marketing, microfinanciering en een strak georganiseerd traject aan te bieden, ontstaat er een kweekvijver waar geheid succes uit voortkomt.
Het begint met enthousiasme en de juiste mensen bij elkaar verzamelen. Als je die hebt, kun je in principe beginnen. De Sociale Ondernemers Challenge is als concept namelijk prima uit te rollen binnen andere gemeentes. Overal waar verbetering mogelijk is en ondernemers zijn, kun je er een uitdaging van maken om ondernemers hun verantwoordelijkheid binnen de maatschappij te nemen. Voor ondernemers is het fijn gebleken dat ze er niet helemaal alleen voor staan in ondernemend en financieel opzicht. Goede adviseurs en projectleiders zijn een pre.
Om het gedachtegoed te vatten, gemaakte impact in kaart te brengen en geleerde lessen toegankelijk te maken, maakten we na twee edities een publicatie. Een strak vormgegeven boekje, waarin alles staat van begin tot eind. Met ervaringen van oud-deelnemers, impactmetingen, verantwoording van keuzes, lessons learned, enzovoort. Je kunt ‘m hier downloaden als PDF. Liever een papieren exemplaar in handen? Stuur dan even een mailtje naar floor@burobries.nl.
Het zou geweldig zijn als er door heel het land Sociale Ondernemers Challenges worden georganiseerd. Voor lokale innovatie en positieve impact op de maatschappij. Wil je een keer in gesprek over hoe wij het aanvlogen, hoe jij het kan aanvliegen en wat er allemaal voor nodig is? Of je nu ambtenaar bent, adviseur of ondernemer: kijk voor meer informatie op socialeondernemerschallenge.nl of bel gerust eens naar Floor of Freerk Jan van Bries!
48
eigen projectpagina’s met stemmodule
9.000
publieksstemmen
12
finalisten
31
gefinancierde plannen van gemiddeld €3.200,-
€15.000,-
aan extra winnaarsfinanciering
Droom dat iedere onderneming een maatschappelijke bijdrage levert en noem het idealistisch. Maak er een uitdaging van en het wordt realistisch.